شما شاید خوب از وظایف شغلی خود آگاه هستین، ولی واسه باقی موندن کارتون این فقط کافی نیس. اینکه در یک جمع کاری چه جوری باید رفتار کرد، اهمیت ویژه ای داره. مثلا میدونید این روزها پوشش مناسب در محیط کاری چیه؟ یا اینکه هنگام صرف غذا در یک قرار کاری، چه موقع باید طرف مقابل رو به سفارش غذا تشویق کرد؟ و یا اگه در ملاقاتا، نام فرد مهمی رو از یاد بردین، چیکار باید کنین؟ پس خوندن این مقاله رو از دست ندین.

 

پوشش

در جمع های کاری چه جوری باید رفتار کنیم؟  آموزشی

نوع لباس و ظاهر افراد، بی دودلی توجهات رو جلب می کنه. بر خلاف باور عادی، طرز لباس پوشیدن افراد در منازعات اقتصادی، جدی تر و قاطعانه تره چون افراد باید محکم و حرفه ای به نظر برسن.

همیشه باید متناسب با سن، موقعیت شغلی و فرم بدن لباس بپوشید. فرم و ویژگیای بدن خانوما در تعیین اینکه چه بپوشن، تأثیرگذاره. سادگی و تواضع رو فراموش نکنین چون هیچوقت از مد نمی افته.

کار آقایان ساده تره، تنها باید از بین چند کت وشلوار و کراوات، یکی رو انتخاب کنن. مردها باید با توجه به شکل لباس پوشیدن همکاران و مشتریان خود، سعی کنن خوش پوش تر از اونا به نظر برسن. اگه دودلی دارین و نمی دونین چه دوست دارین، یکی از خوش پوش ترین همکارانتان رو به ناهار دعوت کنین و از اون بخواهید در خرید لباس به شما کمک کنه. لباس خوب، مطمئنا گران تموم می شه، پس غیرمنطقی نیس اگه تنها تعداد محدودی لباس با کیفیت بالا داشته باشین.

در مواقع غیررسمی میشه به روشای مختلفی لباس پوشید. یک ژاکت همراه با پیراهن یقه باز سفید یا صورتی با شلوار خاکستری، ظاهر مناسبی واسه آقایانه. بهتره واسه مواقع لازم که یک ملاقات کننده مهم از راه می رسه، یک کراوات قرمز یا آبی همراهتان باشه. پوشیدن تی شرتای خاکی لک دار با لوگوهای شرکتیِ روشون، خیلی قدیمی و از مد افتاده.

بعضی فکر می کنن اشکالی نداره که با کفش ورزشی به محل کار برن. خوب، اونا در اشتباهند. یک جفت کالج شیک بپوشید و کفش ورزشی رو واسه دویدن نگه دارین. تا پیش از آخر هفته ها، جای صندل هاتون در کمد لباس امنه. بهتره پاها پنهون باشن، پوشیدن صندل با جوراب هم مخصوص توریست هاست، نه بازرگانا و کاسبا.

صرف غذا

در جمع های کاری چه جوری باید رفتار کنیم؟  آموزشی

اگه با همکاران یا مشتری(ها) قرار شام دارین، از پیش به جای نشستن هر شخص فکر کنین. متأسفانه در قرارهای کاری خیلی کم به این مسئله توجه می شه. وظیفه ی میزبانه که جای هرکی رو تعیین کنه، این موجب می شه که مهمونا نگرانی انتخاب یک جای نامناسب رو نداشته باشن. مهمونا باید در جایی که براشون تعیین شده بشینن. تغییر جا و از این میز بهش میز رفتن، نشونه بی ادبیه.

میزبان باید از پیش به پیشخدمت تأکید کنه که اول سفارش مهمونا و در آخر سفارش اونو بگیره. اگه میزبان اشاره کنه «باقالی پلوی اینجا فوق العاده!»، مودبانهه که مهمونا همون مورد رو سفارش دهند. هنگامی که تنها یک نفر مایل به صرف پیش غذاه، ادب حکم می کنه که اونم از سفارش خود بیخیال بشه. این در مورد دسر هم صدق می کنه. بی ادبانه و موقعیت ناخوشایندیه که در بین یک جمع، تنها یک نفر مشغول خوردن «ژله» باشه در حالی که بقیه منتظر اون هستن. هنگام سفارش غذای اصلی، فورا به سراغ «آبگوشت بزباش» نرید، با توجه به قیمت غذاها، غذایی با قیمت متوسط انتخاب کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مهارت های مدیریت مالی رفتاری چیه و چه تاثیری بر بازار داره؟ 

نکات بسیاری درباره آداب غذا خوردن در جمع هست. منظم از دستمال استفاده کنین تا لیوان آب تون چرب نشه. اگه چند قطره آب روی میز ریختید، اونو تمیز کنین. اگه ناخواسته چیزی روی لباس یکی از همراهان ریختید، ادب حکم می کنه هزینه شست وشو رو تقبل کنین. اگه احساس کردین چیزی بین دندان هاتون گیر کرده، پوزش بخواهید و به دست شویی برید. یک بار من خانمی رو دیدم که با سوهان ناخن، دندان هاش رو تمیز کرد! با خودم فکر کردم «این آدم از کدوم جنگل فرار کرده؟!»

لقمهای بزرگ بر ندارین و اگه برداشتید تا پیش از پایان بلع صحبت نکنین. اگه در این بین کسی سؤالی از شما پرسید، وظیفه ی اوست که عذر بخواد و طرف صحبتش رو عوض کنه.

مؤدبانه تره که هنگام صرف غذا، آقایان کت شون رو در نیارن، مگه اینکه میزبان این کار رو بکنه. پیشنهاد شریک شدن در غذا رو ندین. افراد باید از مصاحبت با همدیگه و از غذاشون لذت ببرن و از رفتار و برخورد خوب بقیه.

شما؟!

در جمع های کاری چه جوری باید رفتار کنیم؟  آموزشی

واسه همه ما پیش اومده که بعضی وقتا نام شخصی رو که نباید، از یاد بردیم. دفعه ی بعد که این اتفاق افتاد، رو راست اونو بگید؛ با جمله ای مثل «این روزها خیلی فراموشکار شده ام! اسم شما رو به یاد نمی آورم!» معمولا طرف مقابل لبخندی می زنه و اسمش رو به شما می گه. اگه بقیه درباره نام شما دودلی داشتن، راهنمایی کردن اونا به شما بستگی داره. یک بار من رئیس شرکتی رو به همراه همسرش به بقیه معرفی کردم، اما نام همسر سابق اونو استفاده کردم. اون دو به حدی تعجب کردن که اشتباه منو اصلاح نکردند. اولین معرفی، اشتباه من بود، اما در مورد معرفی دوم و سوم و چهارم، اون مدیر و همسرش مقصر بودن که هیچ حرفی نزدند.

سعی کنین فرد خاصی رو از جمع جدا نکنین. از اون دسته افرادی نباشید که به عضو تازه وارد گروه بی توجهی می کنن یا درباره بقیه سخن چینی می کنن. بهتره به دیر رسیدن و تا دیروقت ماندن معروف نشید.

رفتار و برخورد مناسب بیشتر از هر چیز به دلیل باخبر شدن از چیزی که در اطرافتان میگذره و داشتن واکنش مناسبه.

منبع : cio.com

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید