خورد و خوراک جدا از اینکه اینکه نقش مهمی در سلامتی آدم داره، یکی از دوست داشتنی ترین لذتای زندگیه! خوبه که آدم به شکمش برسه، غذاهای سالم و با این وجود خوشمزه بخورد.

مسئله اینه که غذا پختن این روزها تبدیل به یک مشکل شده. شاید خیلی از شما در مقابل سؤال «چی بپزم؟» با جوابایی مثل این روبرو میشید: «هرچی خودت دوست داری!»، «هرچی بپزی خوشمزهه»، «فقط پلو نباشه…» و … عجیبه که کسائی که با آشپزی سروکار ندارن درک نمی کنن تصمیم گیری درباره غذای روز چیکار سختیه. این مسئله هنگام مهمانی، دورهمیا و مراسم خاص سخت تر هم می شه چون هم باید سلیقهای مختلف رو در نظر بگیرین و هم غذایی بپزید که با توجه به تعداد مهمونا اون قدر درگیر پختنش نشید که خستگی شما رو از پا دربیاورد.

غذاهای مجلسی مناسب مهمانیای رسمی

در هر مناسبتی چه غذایی بپزیم؟ " آموزشی

به راستی تعریف مشخصی واسه غذای «مجلسی» وجود نداره اما این طور برداشت می شه که باید غذایی غنی، چشم نواز و بیشتر همه پسند باشه. در عین حال بهتره غذاهای مجلسی پرزحمت نباشن و وقت تون رو زیاد نگیرند. هرچه باشه هدف دور ِهم بودن و خوش بودنه؛ قرار نیس به خاطر مهمانی مجبور شید تموم هفته رو استراحت کنین.

اینکه از مهمونا در وعده ناهار پذیرایی می کنین یا شام معمولا در انتخاب غذا مهمه. مثلا سوپ یا آش ناهار باید رقیق تر باشه. واسه پیش غذا، غذای سبک که خوردن شون ساده و کم زحمت باشه پیشنهاد می شه مثل سوپ، آش، کشک بادمجان، کوکو، سالاد الویه، فینگرفود و … .

بهتره سالادهای حجیم و نشاسته دار مثل سالاد پاستا در وعده ناهار کمتر باشن، درمقابل سالاد فصل با تنوع بیشتری تهیه شه.

واسه غذای اصلی گزینه هایی مثل زرشک پلو و باقالی پلو بسیار عادی و همه پسند هستن. اگه می خواید غذای تون کمی خاص تر باشه، ته چین، منظم پلو یا قیمه نثار هم انتخابای خوبی هستن. البته خورشا معمولا پای ثابت سفره ی مهمانی ایرونیا هستن. اگه هم مهمانان تون اهل برنج نیستن، می تونین با شکلای مختلف خوراکا مثل مرغ بریان یا شکم پر هم از اونا پذیرایی کنین.

از شکلای مختلف مربا به عنوان دسر غافل نشید که معمولا خواهان زیادی دارن. واسه دسر انتخابای متنوعی ازجمله شکلای مختلف ژله، کیک، تیرامیسو، پاناکوتا و … دارین. در کل با توجه به اینکه سلیقه ی افراد مختلف در دسر، طعم و میزان شیرینی اون متفاوته، سعی کنین کمه کم دو نوع دسر رو با درجه شیرینی متفاوت تهیه کنین.

غذاهای مناسب تولد

در هر مناسبتی چه غذایی بپزیم؟ " آموزشی

مهمانی و دورهمی لذت بخشه به ویژه اگه کمتر رسمی و بیشتر شوخ وشنگ باشه. مهمانیای تولد هم معمولا مثل این مهمانیا هستن. در مهمانیای تولد صاحب مجلس معمولا نگرانی ی کمتری داره. به ویژه اینکه می تونه با غذاها و خوراکیای ساده تر و هم زمان جذاب تری از مهمونا پذیرایی کنه. غذاهای لقمه ای و در این مهمانیا خیلی طرفدار دارن. شکلای مختلف رولتا، شکلای مختلف بورک، مینی پیتزاها، مینی همبرگرها و مینیای دیگر شاید درست کردن شون در تعداد زیاد کمی سخت و وقت گیر باشن، اما خوردن شون خیلی لذت بخش و هیجان انگیزه. امتحان کردن شکلای مختلف جور واجور از این خوراکیای کم حجم خودش یک تفریحه!

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   در مقابل افسردگی همسرمان چه واکنشی نشون دهیم؟ 

غذاهای مناسب روزهای ویژه ی سال

در هر مناسبتی چه غذایی بپزیم؟ " آموزشی

در روزهای ویژه ی سال چه مهمون داشته باشیم چه نداشته باشیم این طور جا افتاده که غذاهای مخصوص اون روزها رو بخوریم. مثلا در شب یلدا غذاهایی مثل «خورش ناردون» یا «فسنجون» که از انار و گردو تهیه می شن و شکلای مختلف غذاهای محلی خواهان زیادی دارن.

در چهارشنبه سوری بعد از پریدن از روی آتیش و قاشق زنی معمولا با شکلای مختلف آش دلی از عزا درمی آوریم. یکی از قدیمی ترین غذاهای چهارشنبه سوری «پلو هفت رنگ» است که درست کردنش کلی زحمت داره. درواقع باید هفت نوع پلوی مختلف مثل آلبالو پلو، رشته پلو، سبزی پلو، عدس پلو و … بپزید و در کنار هم بذارین. اگه به نظرتون کار سختی میاد کافیه با رنگای طبیعی مثل آب سبزیجات، آلبالو یا زعفران به پلویتان رنگای جور واجور بدین که نباید انتظار مزه ی آنچنانی از اون داشته باشین!

اما در شب سال نو سبزی پلو با ماهی پای ثابت سفره ی بیشتر ایرونی هاست. بعضی به جای سبزی پلو، رشته پلو می پزند به این امید که با خوردن این غذا، از همون شروع سال سررشته ی کارا دست شون میاد. البته طرفداران کوکوسبزی و آش هم در این شب کم نیستن.

غذاهای مناسب مهمانی افطاری

در هر مناسبتی چه غذایی بپزیم؟ " آموزشی

انتخاب غذا واسه مهمانیای ماه رمضان بسیار رقابت برانگیزه. باید به فکر سلامتی افرادی باشین که دعوت کردین چون که به دلیل خالی بودن دراز مدت معده ی مهمانان، بهتره در وعده افطار با خوراکیا و غذاهای سبک و مقوی از اونا پذیرایی کنین. البته قبل از هر چیز بهتره از مهمانان بخواهید روزه شون رو با نوشیدنیای گرم باز کنن.

از آنجایی که معده ی روزه داران به نسب حالت عادی حساس تره، غذاهای خشک و سنگین واسه شروع مناسب نیستن. غذاهایی مثل فرنی، شکلای مختلف سوپ مثل سوپ شیر، سوپ مرغ، سوپ سبزیجات و سوپ جو و شکلای مختلف آش مثل آش دوغ، آش رشته و آش جو غذاهایی هستن که واسه شروع می تونین به مهمانان عزیزتون تعارف کنین.

غذاهایی که به شکل عادی واسه مهمانیای رسمی تدارک می ببینن معمولا سنگین تر هستن و ممکنه معده ی مهمانان شما رو اذیت کنن. واسه وعده غذایی اصلی می تونین از غذاهایی مثل شکلای مختلف شامی، و کوکو یا شکلای مختلف خوراکا استفاده کنین.

خلاصه اینکه انتخاب غذای مناسب و تهیه ی سالم و باسلیقه ی اون کار مهمیه. وعده غذایی، نوع مهمانی، مناسبتا، رسمی یا خودمونی بودن و بعضی عوامل دیگر در انتخاب غذای مناسب تاثیردارن. موادی که در تهیه ی غذا به کار میره و البته روش پخت اونم نقش مهمی پس ی پایانی و بو و مزه ی غذاها داره. «خوردن» لذت کمی نیس! در عین حال نباید به سالم بودن اون بی توجه باشیم. درسته که واسه پختن و آماده کردنش زحمت زیادی می کشیم، اما ظاهر خوش برورو، بو و طعم دل انگیزه خستگی مون رو در می کنه.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید